slow space
Login
slow space
Login
System Apps
Directory
Help
Language
Random Channel
Report Bug
Search
Support Hubzilla
2021-10-06 13:37:17
View Profile
Marcel Kolaja
marcel_kolaja@mastodon.pirati.cz
Co že se to s tím Facebookem tento týden stalo?
Z technického hlediska FB provedl nesprávnou aktualizaci svých záznamů BGP, což znemožnilo se komukoli na Internetu dostat na jejich servery. FB se tak prakticky odstranil z Internetu.
Link to Source
show all
12 comments
2021-10-06 13:38:02
View Profile
Marcel Kolaja
marcel_kolaja@mastodon.pirati.cz
Ani zaměstnanci se nemohli na servery vzdáleně přihlásit. I proto FB tak dlouho trvalo, než chybu napravil. Můžeme říct, že se ocitli v situaci, kdy si zabouchnete klíče ve svém vlastním domě. Problém ale je, že na chybu FB doplatili i lidé, kteří jejich služby nevyužívají.
Link to Source
2021-10-06 13:38:40
View Profile
Marcel Kolaja
marcel_kolaja@mastodon.pirati.cz
Klíčové prvky Internetu jako DNS servery byly zahlceny opakovanými požadavky na servery FB. Výpadky tak kvůli náhlému přetížení hlásili také například mobilní operátoři. Je nadmíru jasné, že spoléhat se na hrstku technologických gigantů není prozíravé.
Link to Source
2021-10-06 13:39:13
View Profile
Marcel Kolaja
marcel_kolaja@mastodon.pirati.cz
Řešením je interoperabilita. Jde o stejný princip, jako když si s někým voláte nebo posíláte textovky, aniž byste řešili, že máte každý jiného operátora. Pokud by se jiné sociální sítě mohly s FB propojit a interoperovat, mohl by člověk snadno využít jinou sociální síť.
1
oRx-Qx pirateradio
Link to Source
2021-10-06 13:39:59
View Profile
Marcel Kolaja
marcel_kolaja@mastodon.pirati.cz
Interoperabilitu prosazuji v právě vznikajícím aktu o digitálních trzích, který zásadně změní stávající pravidla na Internetu. Je zapotřebí vrátit na trhy on-line zdravé konkurenční prostředí. Tak držte palce! My
#drzimekurz
Link to Source
2021-10-06 14:56:20
View Profile
>>>----g---->
g@propulse.club
@marcel_kolaja
To je nesmysl, po servisním kanálu se tam technici jistě dostat mohli, a že se tam nedostali obyčejní operátoři není žádná tragédie.
Pokud si odřízli i servisní kanál, tak hlavní správce routování patří na úřad práce a jeho manažer s ním a architekt sítě jak by smet. 🧐
"Problém" mohl být nanejvýš v tom, že sledovač z vnitřního okruhu neměl s routováním problém a tak se jim zdálo, že je to OK a zlobí jen vnější diagnostika. Pak nastane panika a je to jen o kvalitě personálu 🤭
Link to Source
2021-10-06 15:02:31
View Profile
>>>----g---->
g@propulse.club
@marcel_kolaja
No tak mají akceptovat jen UDP, expire nedržet na 0, atd, atd. To s technologickými giganty nesouvisí, respektive jen okrajově, je to věc kterou má řešit operátor, aspoň tak je internet od základu designován.
Trošku to navíc naučí operátory, aby neposkytovali balíčky na nějaké obskurní sociální sítě, ale cenu dat drželi dole i pro běžný IP provoz.
Link to Source
2021-10-06 15:03:57
View Profile
>>>----g---->
g@propulse.club
@marcel_kolaja
Interoperabilita souvisí s tím, aby lidem zůstala svoboda projevu v sociálních sítích. Nesouvisí s technickou obsluhou provozu nebo nějakými výpadky.
Link to Source
2021-10-06 15:12:32
View Profile
>>>----g---->
g@propulse.club
@marcel_kolaja
Stačí když zajistíte, aby měl člověk plná práva ke svým datům, která do jakéhokoliv systému vloží a provozovatel byl povinen umožnit jejich stažení ve strojovém otevřeném standardizovaném formátu dalším entitám, které k tomu uživatel oprávní. U veřejně dostupných dat (příspěvky, blogy, apod.) by ona další entita ani oprávnění nepotřebovala. Tím skončí monopol FB, Twitteru, Googlu a dalších na jejich "ovečky", a zbytek zařídí volná soutěž.
1
oRx-Qx pirateradio
Link to Source
2021-10-06 19:18:36
View Profile
ruff
ruff@social.librem.one
@marcel_kolaja
Tomu se rika - federace, jako mastodon je federacni sit a kdokoliv se muze pripojit do ne kdyz podporuje standard federaci (ActivityPub protocol). A stejne to je i s xmpp protokolem.
Link to Source
2021-10-06 21:57:04
View Profile
Marcel Kolaja
marcel_kolaja@mastodon.pirati.cz
@ruff
Mastodon jsem dnes na jednání stínových zpravodajů uváděl jako příklad federované sociální sítě.
Link to Source
2021-10-07 14:07:18
View Profile
oRx-Qx pirateradio
michal@node9.org
@
Marcel Kolaja
Interoperabilita je fer a naprosty zaklad. Ale u tech velkych bych nezahazoval myslenku nutnosti licence jejich algoritmu, obdoba licence programoveho schematu u TV. K licencnimu rizeni by meli dolozit jaky obsah lidem davaji, v jakem schematu, jaka osobni data k tomu pouzivaji, jakym zpusobem ziskavaji souhlas k jejich sberu a pouziti.
Link to Source
2021-10-07 14:18:03
View Profile
oRx-Qx pirateradio
michal@node9.org
@
Marcel Kolaja
Pokud by mely tyhle site respektovat legislativu ohledne nevyzadanych obchodnich sdeleni, mel by operator k tomu jednoznacne predem ziskat souhlas a clvek by mel mit moznost ho odvolat. To pisu nejen o FB, ale i o ActivityPub, ktery takovou moznost nema. Jsou pokrocilejsi protokoly jako Zot6 (Nomad) ktery touto moznosti nastaveni soukromi disponuje. (toto pisu s pouzitim sw Hubzilla)
Link to Source
Conversation Features
Loading...
Conversation Features
Loading...
Login
Email or nickname
Password
Remember me
Login
Register
Password Reset
Remote Authentication